pædagogisk konsulent

464

Hvis I ansætter mig, får I en faglærer, der kan skabe liv og gøre hverdagen spændende for eleverne. Mange af dem har det svært med klasseundervisning. Nogle gange er det nødvendigt med en hurtig ‘udflugt’ for at se et godt eksempel på det, vi har talt om, og nogle gange trækker vi en faglig diskussion […]

464 Read More »

425

Hvis folkeskolen skal være det naturlige valg for størstedelen af en årgang, er det nødvendigt, at vi udfordrer specialområdet. Det er et udtryk for et misforhold mellem børnene og deres dagtilbud og skoler, når børn i stigende grad ekskluderes. Der er et stort vækstpotentiale i mellemformerne mellem almen- og specialundervisning. Jeg er optaget af udviklingen

425 Read More »

424

Et godt børne- og ungeliv er den korteste vej til et godt voksenliv. Indsatsen er et hele og udgør en vital grundsten i tilværelsen. Alle delelementerne – dagtilbud, skole og ungdomsuddannelse – er afgørende og skal forbindes til en fælles indsats. Mennesket ved roret skal have overblik og skabe sammenhæng. Det kan jeg. Jeg har

424 Read More »

410

Generelt tror jeg på samtalen og fælles udvikling med udgangspunkt i vores erfaringer med og viden om målgruppen. Når vi skaber forpligtende fællesskaber på tværs af afdelingerne og sætter ord på vores kerneopgave, bliver vi alle sammen stærkere – til glæde for skolen i almindelighed og for eleverne i særdeleshed. Jeg sætter en ære i,

410 Read More »

381

God pædagogik i klasserummet handler om inddragelse og dialog. Fagligheden får styrke, når eleven relaterer sig til den. Når vi kombinerer det med en fast rammesætning i og gode relationer mellem lærer og elever, skaber vi et godt læringsmiljø. Gennem min solide erfaring fra ungdomsuddannelserne har jeg bragt udstråling og overskud i spil. Og så

381 Read More »

378

De elever og studerende, vi har med at gøre, støder ofte på vanskeligheder undervejs i uddannelsen. Derfor er det essentielt, at vi skaber et individuelt pædagogisk klima til hver enkelt. Det gælder også under vanskelige samtaler, der ofte indeholder en lurende konflikt mellem parterne. Jeg formår at skabe lydhørhed, så magtforholdet bliver så lige som

378 Read More »

341

Læringsstile er måske det allervigtigste fokuspunkt, når vi uddanner fremtidens UDDANNELSESMÅLhåndværkere og -kunstnere. Først når vi forstår vores elever, kan vi aktivere deres potentiale ved at massere netop deres læringsmuskel. Mange i vores målgruppe lærer f.eks. med hænderne, og dem løfter vi selvfølgelig bedst med værkstedsbaseret undervisning. Jeg har altid haft succes med at identificere

341 Read More »

291

Timelange forelæsninger taber terræn i disse år, fordi de kræver enorm koncentration og dermed motivation hos tilhørerne/deltagerne/kursisterne/eleverne/de studerende. Ellers falder de fra – og så er undervisningen i bedste fald ligegyldig. Jeg gør det anderledes: Min erfaring fra egen undervisning er, at svarene ofte er i plenum blandt deltagerne. Derfor er min stil lyttende, faciliterende

291 Read More »

213

Den gode underviser kender sit stof, formidler det klart og sikrer, at eleverne får udbytte. Den fantastiske underviser skaber ejerskab til og forståelse for stoffet ved at perspektivere det i forhold til elevernes hverdag. Uanset om vi taler [FAG], [KOMPETENCE] eller [EMNE], skal det give klar mening for eleven. Motivationen betyder alt, og den sikrer

213 Read More »

206

God ledelse er synlig ledelse og indebærer åbenhed, tillid og dialog. Den gode leder inkluderer, delegerer og kommunikerer, så budskabet når helt ud i krogene, i. På den måde når vi de bedste resultater. Min ledelsesfilo-sofi er anerkendende, og jeg ser det som min vigtigste opgave at skabe ejerskab hos medarbejdere og elever. Det er

206 Read More »

Scroll to Top